Student houdt hand vast van oudere vrouw

Regeling dienstverlening aan huis

De overheid heeft het gemakkelijker gemaakt om als particulier iemand in te huren voor huishoudelijk werk. Daarvoor is de ‘regeling dienstverlening aan huis’ in het leven geroepen.

Wat is de regeling dienstverlening aan huis?

De regeling dienstverlening aan huis geldt bij particulieren die iemand inhuren voor huishoudelijk werk, voor minder dan 4 dagen per week. Dan hoeft de particulier degene die helpt niet in loondienst te nemen. In plaats daarvan volstaat een contract, waarin afspraken over het werk vastgelegd worden. Dit heeft verschillende voordelen, zowel voor de opdrachtgever als de dienstverlener. Bijvoorbeeld: geen eindeloze doorbetaling bij ziekte voor de opdrachtgever. En recht op vakantietoeslag voor de dienstverlener. Meer voordelen leest u hieronder.

Voorbeelden van werkzaamheden die onder deze regeling vallen

Voordelen van de regeling dienstverlening aan huis

Wilt u iemand inhuren voor huishoudelijk werk, en is de regeling dienstverlening aan huis van toepassing? Dan bent u opdrachtgever en:

  • Hoeft u de hulp niet in loondienst te nemen
  • Hoeft u verder niets te regelen met de Belastingdienst (zoals afdracht van loonheffing en premies)
  • Kunt u iemand makkelijker ontslaan (hierbij geldt wel een opzegtermijn)
  • Hoeft u iemand bij ziekte niet (lang) door te betalen
  • Heeft u niet allerlei administratieve lasten; zo hoeft u nergens op te geven dat iemand voor u werkt

Wil je jezelf laten inhuren voor huishoudelijk werk, voor maximaal 3 dagen per week? Dan bent je dienstverlener en:

  • Ben je verzekerd van minimaal het wettelijk minimumloon
  • Werk je niet illegaal
  • Heb je recht op 8% vakantietoeslag
  • Word je doorbetaald op het wettelijk aantal vakantiedagen (jaarlijks 4x het aantal werkdagen per week)
  • Krijg je maximaal 6 weken loon doorbetaald als je ziek wordt

Let op: ben je in loondienst van een thuiszorgorganisatie en verleen je huishoudelijke hulp? Dan gelden natuurlijk ‘gewoon’ de voorwaarden uit je arbeidscontract.

(Bron: rijksoverheid.nl)

Welke gevolgen heeft de regeling voor uw belastingen?

Voor opdrachtgevers: géén. Maar betaalt u de hulp uit uw pgb? Houd er dan rekening mee dat u de kosten moet verantwoorden. Daarnaast kunt u de kosten voor huishoudelijke hulp als aftrekpost opgeven bij uw aangifte. Vraag dit aan uw belastingadviseur.

Voor dienstverleners:

  • Je hoeft géén btw af te dragen
  • Je moet de inkomsten wel opgeven bij je aangifte (onder ‘resultaat uit overige werkzaamheden’)
  • Kosten als reiskosten kun je aftrekken; vraag dit na bij je belastingadviseur

Let op: ben je in loondienst van een thuiszorgorganisatie en verleen je huishoudelijke hulp? Dan gelden bovenstaande punten uiteraard niet voor jou.

(Bron: belastingdienst.nl)

Overeenkomst (contract)

Als u iemand inhuurt onder de regeling dienstverlening aan huis, moet u met de dienstverlener een contract opstellen. In deze overeenkomst staan afspraken over onder andere:

  • Dat u voor een veilige en gezonde werkomgeving zorgt
  • Dat u uw hulp het wettelijke minimumloon betaalt

En huurt u een student in via De Thuiszorg Student? Dan helpen wij u graag verder met onze kennis van regeling dienstverlening aan huis.

(Werkt je als zorgstudent via onze organisatie? Dan helpen wij je middels ons platform met allerlei administratieve zaken.

Vragen over de regeling dienstverlening aan huis?

Neem dan contact met ons op. Wij helpen u verder.

info@thuiszorgstudent.nl

085 3013841

Neem contact op

Bent u op zoek naar particuliere thuiszorg? De Thuiszorg Student levert laagcomplexe thuiszorg en kan per direct starten. Bekijk ons hele zorgaanbod.

 

Auteur: Just

Just schrijft blogartikelen en doet werving en selectie