Duizeligheid bij ouderen: 5 tips om te voorkomen dat u valt

Duizeligheid komt vaak voor bij ouderen. Het zijn dan ook meestal geen incidenten; door allerlei oorzaken voelen ouderen zich regelmatig duizelig.

Als organisatie voor particuliere thuiszorg zien wij het vaak in de praktijk. Helaas maakten we ook mee dat ouderen hierdoor vielen, soms met hele vervelende gevolgen.

Daarom geven we u hieronder 5 tips om te voorkomen dat u duizelig wordt. Zodat het risico dat u valt, kleiner is.

1. Blijf werken aan uw conditie en balans; beweeg voldoende

Duizeligheid kan ontstaan door een slechte conditie. Bovendien: hoe minder u beweegt, hoe zwakker uw spieren en gewrichten. Dat maakt de kans op vallen alleen maar groter.

Als u in goede conditie bent, kunt u sneller reageren wanneer u duizelig raakt. Dan kunt u uw evenwicht veel beter bewaren.

Hoe veel moet u dan bewegen? Zo veel mogelijk. Maar minimaal 30 minuten per dag.

2. Blijf goed eten en drinken

Als u niet regelmatig eet, en/of te weinig drinkt, loopt het risico op duizeligheid op. Ook is het belangrijk dat u gezond eet.

U kunt bijvoorbeeld een fles drinkwater binnen handbereik houden. En twijfelt u over uw voeding? Ga dan eens praten met een diëtist.

3. Sta rustig op uit uw stoel

U heeft het ongetwijfeld al eens meegemaakt: u staat te snel op, waarna u duizelig wordt en u ook even vlekken voor uw ogen ziet. Wat er dan gebeurt: er stroomt even te weinig bloed naar uw hersenen.

Zo voorkomt u dit: sta rustig op. In stapjes. Eerst gaat u op de rand van uw stoel of bed zitten. Vervolgens houdt u zich ergens aan vast wanneer u opstaat. Tot slot: wanneer u eenmaal staat, blijf dan even uw armen of benen bewegen. ‘Loop’ bijvoorbeeld even op uw plaats. Ook dat helpt om de bloedsomloop goed op gang te brengen.

4. Draag de juiste bril wanneer u in huis rondloopt

Gebruikt u verschillende brillen voor dichtbij en veraf, en/of heeft u een leesbril? Let dan goed op wanneer u opstaat: draag de juiste bril om mee rond te lopen. Want de verkeerde kan ervoor zorgen dat u gedesoriënteerd raakt en duizelig wordt.

Indien nodig, bespreek dit met een opticien. Koop een nieuwe bril met de juiste sterkte, als dit nodig is.

5. Onderneem actie tegen somberheid, stress en eenzaamheid

U denkt er misschien niet als eerste aan, maar hoe u zich voelt kan ook de reden van uw duizeligheid zijn. Zo kunt u door spanningen ‘licht’ in het hoofd worden. Net als door neerslachtigheid.

Herkent u die gevoelens? Dan is het belangrijk dat u er iets aan doet. Bijvoorbeeld dat u met iemand gaat praten. Vertel dat u zich depressief en/of eenzaam voelt. Dat u stress ervaart. Want dat is de eerste stap om er vanaf te komen. En: het is dus ook belangrijk om duizeligheid en vallen te voorkomen.

De Thuiszorg Student ondersteunt u bij duizeligheid

Er zijn meer oorzaken van duizeligheid te noemen. En meer maatregelen die u ertegen kunt ondernemen.

Wanneer wij thuiszorg aan u verlenen, helpen we u hierbij. We kijken naar uw situatie en wat er nodig is. In goed overleg bepalen we vervolgens welke stappen we zetten.

Heeft u vragen of wilt u advies? Neem vrijblijvend contact op: bel 085-3013841 of stuur een e-mail.

Neem contact op

Bent u op zoek naar particuliere thuiszorg? De Thuiszorg Student levert laagcomplexe thuiszorg en kan per direct starten. Bekijk ons hele zorgaanbod.

Auteur: Just

Just schrijft blogartikelen en doet werving en selectie